Wie zijn toch die mensen aan wie Tools To Work haar tools toevertrouwt?
Zijn motivatie is groot. En Hoseah zal degene die hem de kans en het vertrouwen heeft gegeven nooit teleurstellen. Joseph Charicha is zijn grote voorbeeld en inspiratiebron. Joseph richtte naast zijn werk als gevangenbewaarder en docent kleermaken een eigen stichting op waarmee hij mensen die ogenschijnlijk geen toekomst hadden er wel een te bieden. En dit deed en doet hij met steun van Tools To Work.
Hoseah Kiplang’at is zijn trots. Hoseah laat zien waar Joseph het voor doet. Hoseah kreeg via de stichting van Joseph computerlessen. En dit heeft hem zoveel gebracht. Dankzij deze kennis is hij sterk, creatief en zelfbewust geworden. En een ondernemer. Heel graag verteld Hoseah over de kansen die hij kreeg en daarna zelf gecreëerd heeft. In zijn winkel, tevens studio, tevens kantoor vertelt hij er over: “Door Joseph zit ik nu hier, dat zal ik nooit vergeten”, zegt hij. Hoseah maakt nu websites, draait films en weet precies hoe een computer werkt.
Endebess
Toen Joseph aan Hoseah vroeg om naast zijn werk vrijwillig de school in Endebess te coördineren, zodat er nog meer jonge mensen hun eigen leven kunnen vormgeven, ging hij direct aan de slag. Met grote inzet en motivatie. En het werkt, de school draait.
Een heel aantal studenten volgt momenteel de kleermakersopleiding en leert daarnaast de naaimachine te repareren. In Endebess was tot voor kort geen kans om een beroep te leren. Het ligt in een afgelegen gebied niet ver van Kitale in Kenia. Hier hebben de meeste mensen geen geld hebben om schoolgeld te betalen.
Beechi
De jongeren in deze gemeenschap hebben een aantal jaren geleden de handen ineen geslagen en het project Beechi Digital Youth’s School Project opgericht. Beechi staat voor bees – bijen en chicken – kippen. Ze dachten met het maken en verkopen van honing en met het voeren en verkopen van kippen inkomen te kunnen verwerven en met dit geld zich verder te ontwikkelen. Dit bleek niet gemakkelijk.
Dankzij de inzet van bijzondere mensen en de tools van Tools To Work krijgen deze jonge mensen nu toch de gelegenheid om voor zichzelf een toekomst te creëren.
Hoseah Kiplang’at, de coördinator van het project, stelt ze graag aan u voor.
Van links naar rechts: Rodgers Kipkeny, Nancy Chebet, Aidah Naibei, Simon Kamasa, Sarah Chebus, Simon Beka, Evans Kwemboi, Yusuf Naibei en Philip Kibet
Rodgers Kipkeny
Rodgers heeft na de lagere school nog drie jaar op de middelbare school gezeten. Daarna was er geen geld meer. Nu – op zijn zesentwintigste – krijgt hij alsnog de kans een beroep te leren. Hij is vooral geïnteresseerd in het repareren van machines. Rodgers vindt het prachtig op school, hij is vooral blij dat het programma zo flexibel is. Volgens hem is het wel lastig dat er onvoldoende materiaal aanwezig is. Er is niet genoeg voor iedereen en er ontbreken essentiële gereedschappen. In de toekomst wil Rodgers graag bij de school betrokken blijven. Hij wil graag meer leren en ook anderen trainen. Ondertussen kan hij met zijn opgedane vakkennis zelf geld gaan verdienen.
Nancy Chebet
Nancy is een echte onderneemster en super gemotiveerd. Als kind moest ze na twee jaar middelbare school om financiële redenen afhaken. Ze vindt het geweldig dat nu weer naar school kan en is zo blij dat ze op deze school de mogelijkheid heeft om op haar eigen tijd te komen en zo alsnog een vak te leren. Hierdoor kan ze ’s morgens op een boerenbedrijf werken en ‘s avonds naar school gaan. Ze heeft wel te weinig tijd voor school en dat is moeilijk voor haar. Nancy is de enige die geld binnenbrengt in haar familie dus (tijdelijk) stoppen met werken is voor haar geen optie. Ondertussen probeert ze ook nog wat geld te sparen want uiteindelijk wil ze haar eigen winkel openen en de toekomstige studenten van het project bij haar een praktijktraining bieden. Nancy is eenentwintig jaar.
Aidah Naibei
Aidah is achttien jaar en zij is totaal acht jaar naar school geweest. Omdat haar ouders het niet konden betalen moest ze stoppen. Aidah is blij met deze school omdat ze hierdoor een kans heeft om financieel onafhankelijk te worden. Toen Hoseah in oktober bij haar ouders langs ging, wist hij hen te overtuigen om Aidah naar deze gratis training voor jongeren en vrouwen te laten gaan. Aidah is hem hier zo dankbaar voor. Gemakkelijk is het niet want Aidah’s huis is ver van school. Ze moet hierdoor achterop de brommer wat haar 100 Keniase shilling per dag kost – bijna een euro. Tot nu toe betaalt de school dit voor haar. Aidah werkt hard en in de toekomst wil ze graag een eigen modezaak en samen met collega kleermakers de schooluniformen voor de scholen in de regio maken. Dit is haar droom.
Simon Kamasa
Slechts vijf jaar is Simon naar school geweest, zelfs zijn lagere school kon hij niet afmaken. Nu is hij zeventwintig en gaat eindelijk weer naar school. Simon komt graag naar de opleiding en is heel blij dat hij op zijn eigen tijd kan komen, zodat hij er naast kan werken. Daarnaast kan hij als kleermaker in opleiding nu ook af en toe al wat geld verdienen aan reparaties.
Simon is getrouwd en moet het inkomen verzorgen voor zijn vrouw en kinderen. Hij zou heel graag willen dat zijn vrouw ook deze training kan volgen. Misschien lukt dit later, nu moet ze thuis bij de kinderen blijven. En dan zouden Simon en zijn vrouw later samen een eigen kleermakerswinkel willen beginnen waar ze samen de mooiste damesjurken maken.
Sarah Chebus
Voor Sarah was er geen geld om naar de middelbare school te gaan. Wat vindt ze het geweldig dat ze op haar tweeëntwintigste alsnog de kans krijgt! Ze is zo enthousiast dat ze ook andere vrouwen motiveert om naar de school te komen. Haar liefde voor kinderen is groot en daarom richt ze zich tijdens de opleiding vooral op kinderkleding. En alle kinderkleding die tijdens de cursus wordt gemaakt wordt onder haar verantwoordelijkheid verdeeld onder de armste families. Sarah zou het liefst leren breien op een breimachine, maar helaas heeft de school deze niet beschikbaar. Wellicht in de toekomst, met hulp van Tools To Work.
Sarah is getrouwd met Rodgers, ook student op deze school. Het kost hen veel organisatie om allebei de training te volgen omdat er altijd iemand bij de kinderen moet zijn en ze daarnaast moeten werken voor hun inkomen. Sarah hoopt in de toekomst bij de school betrokken te blijven, ze zou hier het liefst later lerares worden.
Simon Beka
Simon had nooit kunnen bedenken dat hij nog eens kleermaker zou worden en reparateur van alles soorten naaimachines, maar hij vindt het prachtig. Hij is in het verleden in totaal elf jaar naar school geweest. Hij is nu achtentwintig jaar en heeft een drugsprobleem. Hij is goed gemotiveerd om een gezonde toekomst tegemoet te gaan. Simon is het meest enthousiast over het repareren van de machines en ziet voor hemzelf een toekomst in dit vak. Hij vindt het dan ook heel jammer dat er zo weinig gereedschap beschikbaar is. Hij zou ook graag een klein startkapitaal hebben om voor zichzelf te kunnen beginnen. Simon werkt heel hard en droomt van een eigen bedrijf dat zowel kennis als werk aanbiedt.
Evans Kwemboi
Evans is negenentwintig jaar en heeft in totaal twaalf jaar onderwijs genoten. Hij voelt zich zo betrokken bij de school dat hij in de toekomst, als de school nog groter is, graag in het bestuur wil. Hij wil zich dan inzetten voor een groter gebouw, voor meer studenten, onderwijs in meer vakgebieden en voor meer gereedschap voor de computercursus, de metaalworkshop, de naailessen en de reparatietraining. Daarnaast wil hij zorgen voor officiële certificaten als de cursisten hun examen hebben behaald en gaat hij zeker actief fondsen werven. Hij heeft ook al ideeën hoe hij het aan wil pakken: samenwerking zoeken met bedrijven en organisaties waardoor de cursisten betaalde opdrachten kunnen krijgen. Ook vindt hij het belangrijk dat er op andere plaatsen in de regio soortgelijke cursussen gegeven worden. Voor veel studenten is deze school ver van huis.
Yusuf Nabei
Als achttienjarige ex-gevangene heeft Yusuf het niet gemakkelijk. Hij voelt zich door zijn criminele verleden vaak afgewezen door de gemeenschap en ook omdat hij geen werk heeft is het leven moeilijk voor hem. Yusuf heeft alleen lagere school. Nu hij weer naar school gaat voelt hij zich een andere mens. Hij geniet van het contact met de andere studenten en doordat hij nu iets leert heeft hij ook het gevoel straks iets bij te kunnen dragen, van waarde te kunnen zijn. Zijn passie is het maken van maatkostuums en dan met mooie Afrikaanse designstoffen.
Philip Kibet
Philip is de leraar kleermaken op deze school. Hij is drieëndertig jaar en heeft vroeger alleen de lagere school kunnen volgen. Hij is zo gelukkig met deze kans om als leraar bij het project te werken. Hij houdt van lesgeven en zijn studenten het vak zo goed mogelijk te leren. En ook hij vindt het geweldig dat de studenten op flexibele tijdstippen naar school kunnen komen.
Philip werkte hiervoor in een bedrijf maar hier voelt hij zich zoveel beter. Hij ziet direct de mooie resultaten van zijn inspanningen. Hij hoopt dat de school binnenkort een lockmachine en een breimachine beschikbaar kan hebben. Hij merkt dat er veel studenten belangstelling voor hebben om te leren breien. Philip woont zelf buiten de regio en verblijft daarom door de week niet bij zijn gezin maar overnacht dichtbij de school. Het is zijn wens om nog vele jaren op deze school te werken, de school te zien groeien en vele levens van jonge mensen te zien veranderen van uitzichtloze situatie naar een toekomst met perspectief.
Hoseah Kiplang’at en Wies Kalsbeek – in opdracht van Tools To Work